Typy stresu – akutní stres, chronický stres, řešení stresu, stresory

Druhy stresu
floating-leaf
floating-leaf

Stres je přirozená emoce, která nás doprovází po celý život. Je to reakce mysli a následně celého těla na neočekávané nebo nepříznivé podněty, které nás nějakým způsobem ohrožují. Existuje několik typů stresu. V tomto článku se dozvíte, jaké typy stresu vás mohou trápit a jak se s nimi vyrovnat. Existuje několik základních typů stresu: akutní stres, epizodický akutní stres a chronický stres. V tomto článku se o nich dozvíte vše, a ještě mnohem více.

TIP👉 Pokud vás zajímá obecnější přehled stresu, přečtěte si Stres – příznaky, definice, léčba a prevence.

Akutní stres

Akutní stres postihuje každého. Je to okamžitá reakce organismu na novou a náročnou situaci. Je to druh stresu, který můžeme pocítit například tehdy, když jen o vlásek unikneme dopravní nehodě.

Pozitivní typy akutního stresu

Akutní stres nemusí být způsoben přímo negativními podněty. Akutní stres může pocházet i z něčeho, co člověka opravdu baví. Je to například ten poněkud děsivý a zároveň vzrušující pocit, který zažíváme na horské dráze nebo při sjíždění strmého horského svahu na lyžích.

Tento druh akutního stresu nám obvykle neublíží. I takový pozitivní akutní stres (eustres) může být pro naše tělo a mysl prospěšný. Stresové situace dávají našemu tělu a mozku podněty k tomu, aby si vyvinuly co nejlepší podvědomou reakci na podobné budoucí stresové situace.

Když nebezpečí pomine, měly by se systémy našeho těla vrátit do normálního stavu. Následovat by měla příjemná úleva a záplava pozitivních pocitů. Tento pozitivní druh stresu využívají například také extrémní sportovci.

Akutní typy stresu
Akutní typy stresu

Námaha, kterou extrémní sporty vyžadují, je velká, ale přísun adrenalinu a dalších hormonů ji vynahrazuje. Adrenalin zvyšuje průtok krve do svalů a mozku, uvolňuje svaly a v neposlední řadě pomáhá při přeměně glykogenu na glukózu v játrech. Pro extrémní sportovce není tohoto adrenalinu nikdy dost, a proto stále vyhledávají intenzivnější zážitky.

Kromě toho mají extrémní sporty schopnost vytvářet silná pouta mezi jednotlivci, a to díky nebezpečným prvkům, které vyžadují vysokou míru důvěry mezi lidmi. V důsledku toho má tento druh přátelského pouta dobrý vliv na duševní zdraví, i když by se dalo říci, že výhody takto získaného pouta jsou převáženy riziky.

Negativní akutní druh stresu

Silný akutní stres je opravdu jiný příběh. Jedná se o druh stresu, který zažíváme, když čelíme život ohrožující situaci. Těžký akutní stres můžeme zažít například při vážné autonehodě, ale citlivější jedince může podobně zasáhnout například propuštění ze zaměstnání spojené s nejistotou budoucího zajištění obživy.

Tento druh stresu může vést k posttraumatické stresové poruše (PTSD) nebo jiným psychickým problémům. Lze tedy říci, že silný akutní stres může vyvolat další problémy duševního zdraví.

Příznaky těžkého akutního stresu se obvykle objeví rychle, během několika minut nebo hodin – jako reakce na stresující událost. Obvykle se poměrně rychle uklidní, ale někdy mohou přetrvávat i několik dní nebo týdnů. V té chvíli již můžeme mluvit o posttraumatické stresové poruše, se kterou by měl postižený vyhledat lékařskou pomoc. Příznaky akutního stresu mohou být jak psychické, tak fyzické.


Pilulky proti stresu a úzkosti

Neurinu - calmgen (stres a upokojenie úzkosti)

Pilulky proti stresu a úzkosti

Doplněk stravy NEURINU Calmgen přináší pocit zklidnění, bezpečí a uvolnění. Řadí se k přírodním a bezpečným anxiolytikům. Jedná se o výživový doplněk s obsahem Třezalky a dalších silných bylinek. Pro silnější účinek je obohacený o esenciální minerály a vitamíny.


Psychické příznaky akutního stresu:

  • Úzkost, depresivní nálada, podrážděnost, emoční výkyvy, špatný spánek, špatná koncentrace, touha po samotě.
  • Opakující se sny nebo, vzpomínky na předchozí nepříjemné zážitky, které mohou být rušivé a nepříjemné.
  • Vyhýbání se všemu, co vyvolává vzpomínky. Například vyhýbání se lidem, rozhovorům nebo jiným situacím, protože vyvolávají úzkost.
  • Příležitostně agresivní chování nebo sklon k sebepoškozování.

Fyzické příznaky akutního stresu:

  • Bušení srdce“ (zvýšená srdeční frekvence).
  • Pocit nevolnosti.
  • Bolest na hrudi.
  • Bolest hlavy.
  • Bolest břicha.
  • Obtíže s dýcháním.
  • Fyzické příznaky jsou způsobeny uvolňováním stresových hormonů do krevního oběhu.

Epizodický akutní typ stresu

K epizodickému akutnímu stresu dochází, když máme časté epizody akutního stresu. V tomto případě mluvíme především o častých epizodách špatného nepříjemného stresu, kterému bychom se rádi vyhnuli – nikoliv o pozitivním druhu, který zažívají výše zmínění extrémní sportovci.

Tento druh stresu je nebezpečný, a pokud je člověk nucen se s takovým stresem vyrovnávat dlouhodobě, může vést k úplnému vyčerpání a vyhoření. Lidé pracující v určitých typech povolání mohou být tímto typem stresu postiženi častěji. Typicky se jedná o zdravotníky, lidi pracující jako policisté, hasiči, ale nesmíme zapomenout ani na manažery nebo podnikatele.

Stejně jako těžký akutní stres může i epizodický akutní stres ovlivnit naše fyzické zdraví a duševní pohodu. Pokud tedy člověk trpí tímto druhem stresu a nemůže se mu vyhnout, měl by věnovat dostatečnou pozornost odpočinku a zotavení.


ASHWAGANDHA proti stresu

Ashwahandha 2x

ASHWAGANDHA proti stresu

NEURINU Super Ashwagandha obsahuje vzácné přírodní sloučeniny, jako jsou alkaloidy, flavonoidy, ale hlavně withanolidy. V jediné tobolce této super kvalitní Ashwagandhy naleznete až 700 mg extraktu s velkou koncentrací těchto účinných látek. Jen díky nim můžete získat nejlepší benefity pro vaše zdraví.


Chronický stres

Při dlouhodobě vysoké míře stresu hovoříme o chronickém stresu, tj. stresu, který přetrvává delší dobu. Takový dlouhodobý stres může mít negativní dopad na naše zdraví.

Může přispívat k následujícím psychickým i fyzickým problémům:

  • Úzkost.
  • Kardiovaskulární onemocnění.
  • Deprese.
  • Vysoký krevní tlak.
  • Oslabení imunitního systému.
  • Obezita v důsledku přejídání.
  • A mnoho dalších problémů…

Chronický stres může také vést k běžným potížím, jako jsou bolesti hlavy, žaludeční nevolnost a problémy se spánkem. Pokud je to možné, nevystavujte se chronickému stresu. Je známo, že stejné množství času, které strávíte pod tímto druhem stresu, byste měli věnovat odpočinku.

Pro udržení dobrého psychického zdraví byste měli relaxovat a odpočívat.

Pokud tedy pracujete 10 hodin ve stresujícím zaměstnání, uvědomte si, že pro udržení dobrého duševního zdraví byste měli alespoň dalších 10 hodin relaxovat a odpočívat. Bohužel lidé toto zlaté pravidlo málokdy dodržují a po letech špatné psychické hygieny se často dostaví vyčerpání.

Rozdíl mezi stresem a úzkostí

Většina lidí někdy v životě zažije stres a úzkost. V závislosti na stupni závažnosti mohou tyto emoce negativně ovlivnit kvalitu života. Přestože stres a úzkost mají podobné emocionální a fyzické příznaky – neklid, napětí, bolesti hlavy, vysoký krevní tlak nebo poruchy spánku – mají velmi odlišný původ.

Určení, zda prožíváte stres nebo úzkost, je zásadní pro nastavení účinného řešení.

Stres

Obecně je stres reakcí na zjevnou vnější příčinu, například na blížící se termín v práci nebo hádku s kamarádem. Jakmile se situace vyřeší, stres odezní. Stres je způsoben vnějšími faktory a může pomoci čelit problémům tím, že krátce zbystří smysly a myšlení.

Úzkost

Úzkost je specifická lidská reakce na stres, její původ je vnitřní. Úzkost je typicky charakterizována „trvalým pocitem strachu nebo obav“ v situacích, které ve skutečnosti nejsou tak ohrožující (například cestování veřejnou dopravou, pobyt v místnosti plné lidí atd.). Na rozdíl od stresu úzkost přetrvává i poté, co příčiny obav pominuly. V závažnějších případech může úzkost přerůst v úzkostnou poruchu, která je jedním z nejčastějších duševních onemocnění nejen u nás, ale i v celém západním světě. Úzkostné poruchy mají různé klasifikace a my se jim budeme podrobně věnovat v některém z následujících článků.

Jedná se například o následující poruchy:

  • Generalizovaná úzkostná porucha.
  • Panická porucha.
  • Různé typy fobií.
  • Sociální úzkostná porucha.
  • Obsedantně-kompulzivní porucha.
  • Posttraumatická stresová porucha (PTSD).
Typy stresu

Typy stresu podle příčin

Stres může mít různé příčiny. Tyto příčiny samozřejmě určují i konkrétní typy stresu, které v jejich důsledku zažíváme.

Stres z finanční situace (finanční typ stresu)

Podle Americké psychologické asociace (APA) jsou peníze hlavní příčinou stresu ve Spojených státech. V průzkumu z roku 2015 APA uvedla, že 72 % Američanů bylo během předchozího měsíce alespoň po určitou dobu ve stresu kvůli penězům.

Většina účastníků studie uvedla, že peníze jsou významným zdrojem stresu, přičemž 77 % z nich zažívá v souvislosti s penězi výraznou úzkost. Vzhledem ke stále vyšší míře zadlužení slovenských domácností se situace u nás pravděpodobně nebude příliš lišit.


Pilulky proti stresu a úzkosti

Neurinu - calmgen (stres a upokojenie úzkosti)

Pilulky proti stresu a úzkosti

Doplněk stravy NEURINU Calmgen přináší pocit zklidnění, bezpečí a uvolnění. Řadí se k přírodním a bezpečným anxiolytikům. Jedná se o výživový doplněk s obsahem Třezalky a dalších silných bylinek. Pro silnější účinek je obohacený o esenciální minerály a vitamíny.


Stres v zaměstnání

Lidé dnes tráví v práci o 8 % více času než před 20 lety a přibližně 13 % lidí pracuje i ve druhém zaměstnání. Nejméně 40 % lidí uvádí, že jejich práce je stresující, a 26 % uvádí, že se často cítí svou prací vyčerpaní.

Jak upozorňuje Juraj Bednár na svém blogu, lidé nejsou evolučně uzpůsobeni k tomu, aby pracovali mnoho desítek hodin týdně. Ve skutečnosti si naši předkové dokázali vydělat na živobytí za čtvrtinu času, a to i bez technologií, kterými se lidé řídí dnes. Současní lidé naopak věnují svému živobytí mnohem více času. Je to námět k zamyšlení.

K pracovnímu stresu může přispívat mnoho věcí, například příliš mnoho práce, nejistota v zaměstnání, nespokojenost s prací nebo kariérou a konflikty s nadřízeným a/nebo spolupracovníky.

Stres ve vztazích (vztahový stres)

V našem životě se vždy objeví lidé, kteří nám způsobují stres. Může to být člen rodiny, intimní partner, přítel nebo spolupracovník. Toxické osoby na nás číhají ve všech částech našeho života a stres, který z těchto vztahů prožíváme, může ovlivnit naše fyzické i duševní zdraví.

Pokud i vy máte ve svém okolí toxické osoby, promluvte si s nimi a vysvětlete jim, co vás trápí. Pokud to nepomůže, zbavte se jich nebo eliminujte kontakt s nimi na minimum. Nejste povinni se s nimi setkávat ani s nimi komunikovat intenzivněji, než je nutné.

Stres z rodičovství (mateřský nebo rodičovský stres)

Rodiče často bojují s nabitým programem, který zahrnuje práci, domácí povinnosti a výchovu dětí. Tyto nároky vedou k rodičovskému stresu.

Vysoká míra rodičovského stresu může způsobit, že rodič je ve styku s dětmi přísný, negativní a autoritativní, což může mít špatný vliv na vývoj samotných dětí.  Rodičovský stres může také snížit kvalitu vztahů mezi rodiči a dětmi ale také mezi manželi nebo partnery.

Stres z každodenního života a zaneprázdněnosti (životní stres)

Kromě mimořádných událostí nám může stres přinášet i každodenní starosti života. Patří mezi ně například to, že nemůžete najít klíče, přijdete pozdě a zapomenete důležitou věc, odejdete z domu apod. Obvykle se jedná pouze o drobné stresory, ale pokud se stávají častými, mohou být zdrojem stresu ovlivňujícího fyzické a/nebo duševní zdraví.

Člověk může být stresován mnoha různými druhy stresu. Pokud je stres jen ojedinělý, neopakuje se často nebo je dokonce příjemným stresem (eustresem), nejedná se o problém. Pokud však zažíváte chronický stres, měli byste s tím něco dělat. Stres může pramenit z práce, každodenního života, mezilidských vztahů, a jak už to bývá, stresující je i rodičovství.

Pokud cítíte, že vás někdo nebo něco stresuje, nenechte to bez povšimnutí a snažte se tento stresor identifikovat a odstranit. Pomáhá například zapisovat si jednotlivé druhy stresu do sešitu a jednou za čas se zamyslet nad tím, jak by se daly odstranit nebo zmírnit. Vhodné je také vyzkoušet meditaci, kterou doporučují i psychologové, nebo jiné metody odbourávání stresu, jako jsou procházky v přírodě a pobyt s blízkou osobou. Je to práce, která vyžaduje čas, ale pokud se cítíte ve stresu dlouhodobě, pomůže vám dostat se z nepříjemných kolejí.

Použitá literatura: